وبینارهای رایگان کتابخوانی ویژهی کودکان و نوجوانان
ایدهی برگزاری جلسات کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان در طی دورههایی که در سال گذشته برای آنها برگزار کردم، شکل گرفت. همیشه اولین توصیهای که در دورههای داستاننویسی یا انشانویسی به کودکان و نوجوانان میکردم، افزایش میزان مطالعه بود.
در فرهنگنامههای مختلف به هر نوع نوشتاری، اعم از داستانی و غیرداستانی، انشا میگویند، اما در دورهای که مد نظر ماست، انشانویسی به معنای تولید نوشتارهای تحلیلی، غیرداستانی و کوتاه دربارهی موضوعات متفاوت بوده و پیشزمینهای است برای نگارش مقالات بلند و تولید محتوای متنی.
تا به حال به اهمیت انشانویسی یا آموزش نگارش انشا به نوجوانان اندیشیدهاید؟ شما مهارت انشانویسی را جزو مهارتهای پایه و کاربردی میدانید یا اهمیت دروسی مانند ریاضیات یا علوم را بیش از انشانویسی درنظر میگیرید؟ آیا میدانید دانشآموزی که در نگارش انشا موفق عمل کند، نوعی مهارت را در تفکر نقادانه و استدلال منطقی بهدست میآورد که نه تنها موفقیت او را در سایر دروس تضمین خواهد کرد، بلکه در تمام فراز و نشیبهای زندگی به کارش خواهد آمد؟
اما چگونه میتوانیم مهارت انشانویسی را در نوجوانان تقویت کنیم؟ چطور میتوان به آنها کمک کرد تا یاد بگیرند موضوعات مختلف را از دیدگاههای متفاوت تحلیل کنند و خود صاحب تفکر نقادانه و استدلالی شوند؟ آیا میتوان دانشآموزی را که پیوسته در حال مصرف محتواهای متفاوت از فضای مجازی و رسانههای اجتماعی است، به تولید فکر و محتوا تشویق کرد؟ آیا در چنین شرایطی آیندهای پربارتر و شایستهتر در انتظار نوجوانان ما نخواهد بود؟ پاسخ تمام این سوالات را در ادامهی مطلب خواهید یافت.
پس از برگزاری موفقیتآمیز دورهی «بنویس، بزرگشو» برای کودکان ۸ الی ۱۲ سال، درخواستهای مکرری برای برگزاری دورهای مشابه آن برای نوجوانان به سویم سرازیر شد. حال آنکه من با بررسی و تحلیل رفتار و گفتار نوجوانان طی حدود یک سال، برگزاری دورهی انشانویسی برای نوجوانان را به مراتب مهمتر دیدم؛ زیرا مشاهداتم مرا به این نتیجه رساند که میزان مصرف محتوا در نوجوانان به نسبت میزان تولید محتوا توسط آنان، بسیار بیشتر است. این مسئله برای من عمیقتر و جدیتر از این بود که بتوانم بهسادگی از کنار آن عبور کنم و به آن بیتوجه باشم.
وقتی بیشتر در مسئله دقیق شدم، ریشهی مشکل را ابتدا در خانواده و سپس در مدرسه یافتم. ابتدا این والدین هستند که میتوانند از سنین کودکی دربارهی مسائل متفاوت با فرزند خود به گفتگو بنشینند و عادت به نگاه از دریچههای متفاوت را در کودک خود نهادینه سازند. در مرحلهی بعد، این وظیفهی خطیر معلمان عزیز است که همین رویه را در انواع دروس بهکار گیرند و به جای دیکته کردن یک درس، آن را با دانشآموزان به شور و مشورت بگذارند و تحلیل کنند.
در میان تمام دروس مدرسه، مهمترین درسی که میتواند این عادت به تفکر، استدلال و تحلیل را بهصورت نوشتاری به مرحلهی عمل برساند، درس انشانویسی است. اما متاسفانه دریافتم در مدارس اهمیتی که شایان این درس مهم و سرنوشتساز است، به آن داده نمیشود. این شد که در نظر گرفتم دورهای را شکل دهم تا بتوانم این مهارت بسیار کاربردی و مهم را به نوجوانان آموزش دهم تا در تمام عمرشان، در زندگی و در کار، بتوانند از آن به بهترین شکل استفاده کنند و دید تازهای نسبت به همهی مسائل زندگی پیدا کنند.
شاید لازم باشد که قبل از ورود به بحث اصلی، منظور خودمان را از انشانویسی شفاف کنیم. همانطور که میدانید، در میان دروس مرتبط با زبان فارسی، درسی به نام نگارش در مقطع دبستان و درسی به نام انشانویسی در مقاطع متوسط به بالا وجود دارد. در این کتابها سعی شده است که تا حد ممکن دانشآموزان را با انواع شیوههای نوشتن آشنا کرده و در کنار آموزش دستورزبان فارسی، نگارش را نیز به آنها آموزش دهند. همین میزان اهمیتی که برای نوشتن در مدرسه وجود دارد، جای بسی امیدواری است. اما دو نکته در اینجا وجود دارد:
توجه به این نکته ضروری است که انشانویسی و نگارش غیرداستانی، بدون برخورداری از توانایی تفکر نقادانه و مهارت حل مسئله، کاملاً کلیشهای و بیمایه خواهد بود. دانشآموزان باید در کنار فراگیری دستور زبان، یاد بگیرند چطور نقادانه فکر کنند و برای این تفکر به چه پیشزمینههایی نیاز دارند. بنابراین، دورهی انشانویسی با هدف پرداختن همهجانبه به موضوع، طراحی شده است تا ضعفها و خلاهای موجود در کتابهای درسی را به روشی خلاقانه پوشش دهد.
انشا در لغت به معنای آفریدن و پدیدآوردن بوده و به هر نوع آفرینش نوشتاری اطلاق میشود. انشانویسی ابتدا از آشنایی با معنا و ارتباط کلمات شروع شده و با ساخت جملات مرتبط و منسجم ادامه پیدا میکند تا متنی کامل و جامع با خط سیری مشخص حاصل گردد. هرچند که در فرهنگنامههای مختلف به هر نوع نوشتاری، اعم از داستانی و غیرداستانی، انشا میگویند، اما در دورهای که مد نظر ماست، انشانویسی به معنای تولید نوشتارهای تحلیلی، غیرداستانی و کوتاه دربارهی موضوعات متفاوت است.
البته که در این نوع نوشتار نیز به داستانهای شخصی، خاطرات و تجربیات فردی نیاز داریم و حتماً به تکتک آنها خواهیم پرداخت، اما متنی که در نهایت تولید میشود، متنی تحلیلی و مقالهگونه دربارهی موضوعی مشخص خواهد بود. این نوع از انشانویسی پیشزمینهای است برای نگارش مقالات بلند و منسجم و مقدمهای خواهد بود برای فراگیری تولید محتوای متنی که پایه و اساس انواع تولید محتوا در رسانهها است.
انشانویسی برای دانشآموزان، بهویژه برای نوجوانان ۱۴ سال به بالا، فراتر از یک تکلیف مدرسهای است. در ادامه بخشی از مزایای شرکت در این دوره را با یکدیگر مرور میکنیم:
بنابراین، دانشآموزان در دورهی انشانویسی مهارتی را خواهند آموخت که در تمامی دروس منطقی و استدلالی و حتی تمام مراحل پیچیدهی زندگی به کارشان خواهد آمد.
اگر بخواهیم از جنبهی کارآمدی و مفید بودن، به این سوال پاسخ دهیم، این دوره برای تمامی نوجوانان ۱۴ الی ۱۷ سال لازم، ضروری و کاربردی است. نوجوانی که در این دوره شرکت میکند، میتواند با فراگیری اصول کلی نوشتن مقالات کوتاه، به راحتی در ساعات فراغت خود بهصورت دورکار مشغول کار تولید محتوای متنی شده و از این راه به درآمد برسد. البته که این مدل از کسب درآمد برای نوجوانان بسیار مفید بوده و به شدت بر اعتماد به نفس آنها خواهد افزود. با این وجود، ما شرکت در این دوره را به گروههای خاصی از نوجوانان بیشتر توصیه میکنیم:
این دوره در ۱۰ جلسه بهصورت آنلاین در فضای اسکایروم، برای نوجوانان ۱۴ الی ۱۷ ساله برگزار میگردد.
فایل صوتی ضبطشدهی تمامی جلسات در کانال دوره در اختیار شرکتکنندگان قرار خواهد گرفت.
شروع دوره: شنبه ۲ تیرماه ۱۴۰۳
شهریهی دوره، یک میلیون و ششصد هزار تومان است که با ۲۵ درصد تخفیف جشنوارهی تابستانی میتوانید به مدت محدود با یک میلیون و دویست و نود هزار تومان (۱،۲۹۰،۰۰۰ تومان) در این دوره ثبتنام کنید.
ظرفیت دوره بسیار محدود است.
جهت ثبتنام، لطفاً
نام و نام خانوادکی
سن
شهر محل سکونت
و شماره موبایل
خود را از طریق پیامک یا تلگرام به شماره تلفن ۰۹۳۵۲۶۰۷۵۹۱ ارسال کنید تا در صورت وجود ظرفیت، ثبتنام شما انجام شده و در کانال دوره عضو شوید.
از کودکی عاشق داستانسرایی و قصهگویی بودم و در دوران نوجوانی، علاقهام به سمت نویسندگی و ترجمه کردن کشیدهشد…
10 جلسه
1 ساعت
دو ماه و نیم
پیش ثبت نام
آنلاین
اسکای روم
تومان1.800.000 قیمت اصلی تومان1.800.000 بود.تومان1.290.000قیمت فعلی تومان1.290.000 است.
نام*
شماره موبایل*
کلمه عبور جدید*
تایید کلمه عبور جدید*
کلمه عبور شما با موفقیت تغییر یافت
کد تایید را وارد کنید*
جهت شرکت در این دوره، مشخصات خود را به آی دی تلگرام NasimeghesehaAdmin و یا از طریق پیامک به پشتیبان دوره با شماره تلفن ۰۹۳۵۲۶۰۷۵۹۱ ارسال کنید.
4 دیدگاه برای دورهی از انشانویسی تا تولید محتوای متنی – ویژهی نوجوانان
مصطفی خاکزادان –
برای من مطالب دوره خوب بود و اصلاحاتی بر آنچه میدانستم بود. از دیگر دوستانی که شرکت کردند هم مطالب جالبی یاد گرفتم.
خانم فرخنده بسیار مهربان و خوشبرخورد بودند و خوب هم تدریس کردند.
دم همگی کسانی که بودند گرم.
نسیم قصهها –
سلام بر شما آقای خاکزادان عزیز. ممنونم از کامنت پر مهر شما. پیشنهاد شما هم دریافت شد و حتما در مورد آن با شما صحبت خواهم کرد🌺
نگار انوار. –
سلام و درود، خانم فرخندهٔ عزیز،
شرکت در این دوره، بهعنوان یک مدرس ادبیات فارسی به نوجوانان عزیز، یکی از کاربردیترین دورهها برای من بود. هم از نظر یادگیری شیوهٔ آموزش و مدیریت کلاس را که خانم فرخنده به بهترین نحو، انجامش میدادند و هم از جهت مطالب مفیدی که در این کلاس آموختم.
با سپاس فراوان
نسیم قصهها –
سلام خانم انوار عزیز
سپاس از لطف و محبت شما
حضور شما در این دوره باعث افتخار من بود🌹
ایلیا فرخنده –
دوره از نظر من خیلی مفید بود.
علاوه بر اینکه کلمات جدیدی رو یاد گرفتم تونستم توانایی انشا نویسیم و افزایش بدم و در کل خوب بود
نسیم قصهها –
ممنونم از حضورت در دوره ایلیای عزیزم و ممنونم از کامنت پر مهر و محبتت💞
نوریا فرخنده –
من خیلی چیز های جدید کلمه های جدید یاد گرفتم و با دیدگاه های مختلف آشنا شدم
توضیحاتی که در هر جلسهی دوره میدادید خیلی خوب و واضح بود و اگر چیزی رو متوجه نمیشدیم با حوصله دوباره توضیح میدادید
نسیم قصهها –
نوریای عزیزم ممنونم از حضورت در دوره و کامنت زیبات🥰 موفق باشی همیشه عزیز دلم💞
زهرا مهدیپور –
این دوره واقعا برای من خیلی مفید بود.
با اصول انشا نویسی آشنا شدم و یاد گرفتم که از علائم نگارشی چه زمانی استفاده کنم و علاوه بر این ها تولید محتوا رو هم یاد گرفتم.
خانم فرخنده ازتون ممنونم که از دانسته های خود به ما هم آموختین، امیدوارم در این کار موفق و سربلند باشید.