قصه های شب

قصه‌‌ی شبدسترسی به بهترین قصههای کودکانه برای خواب شب

بعد از یک روز شلوغ، یکی از مهمترین چالش‌هایی که والدین با فرزندان‌شان دارند، به رختخواب فرستادن آن‌ها است. گاهی یک قصه‌ی شب می‌تواند مناسب‌ترین راهکار باشد. البته که قصه‌ها جایگاهی بسیار مهم در زندگی کودکان دارند و نباید صرفاً در زمان خواب به کودکان ارائه شوند، اما می‌توان از بعضی قصه‌های کودکانه برای خواب شب و آرامش قبل از خواب، بهره گرفت.

به‌طور کلی، توصیه می‌کنیم قصه‌هایی را برای خواب شب انتخاب کنید که طنز، غمگین، هیجانی یا ترسناک نباشند و لحن قصه‌گو در آن‌ها آرام باشد. بهتر است از میان قصه‌‌های کودکانه برای خواب شب، فقط یکی را انتخاب کنید و زمان گوش دادن به قصه‌ی شب را طوری تنظیم کنید  که کودک قبل از فرو رفتن به خواب، تا آخر قصه را گوش داده باشد.

تیم نسیم‌قصه‌ها با بهره‌گیری از دانش روانشناسی کودک و با همراهی تیمی مجرب،  چندین قصه‌ی کودکانه برای خواب شب ارائه کرده است که ۱۴ نمونه از این قصه‌های شبانه به‌صورت رایگان در اختیار شما والدین عزیز قرار دارد.

 

شش قصهی کودکانه برای خواب شب: «رویاهای شگفتانگیز دانا و درنا»

این مجموعه قصه‌های کودکانه برای خواب شب مناسب هستند؛ چرا که فضای آرامی دارند و لحن قصه‌گو در آن‌ها آرام بوده و افکت‌گذاری نشده‌اند. در هر یک از قسمت‌های این مجموعه قصه‌های شبانه، یکی از موضوعات مهم در روابط خواهر و برادری یا والد‌ و فرزندی مطرح شده و مفاهیم انتزاعی مهمی در آن‌ها برای کودکان عینی‌سازی شده است. این مفاهیم عبارتند از:

  • دیدن از دریچه‌ی چشم دیگری
  • صبر داشتن
  • حفظ حریم خود و دیگران
  • یافتن راهبرد بهینه در هنگام بروز دعوا و اختلاف‌نظر
  • مواجهه با پیامد طبیعی هر رفتار
  • طبیعت‌دوستی

گوش دادن هر یک از این قصه‌های شب می‌تواند موضوع خوبی را برای تفکر قبل از خواب به کودک ارائه دهد و او را از افکار مشوش روزانه دور کند.

 

هفتمین قصهی صوتی شبانه: شهر خوراکیها

قصه‌ی صوتی «شهر خوراکی‌ها» یکی از چندین قصه‌ی شب نسیم‌قصه‌هاست که با بهره‌گیری از شخصیت‌هایی که همگی خوراکی هستند، به کودکان نشان می‌دهد که مصرف خوراکی‌های مفید چقدر می‌تواند برای آن‌ها مهم باشد. این قصه‌ی شب کودکان را دعوت می‌کند تا از مصرف هله‌هوله‌ها و غذاهای مضر دوری کنند. این قصه‌‌ی کودکانه برای خواب شب مناسب است و می‌تواند به آموزش غیرمستقیم انتخاب خوراکی‌های مفید، کمک کند.

هشتمین قصهی شب: آینهی سحرآمیز

آینه‌ی سحرآمیز یکی از قصه‌های شبانه برای کودکانی است که خیلی زود دست از تلاش می‌کشند و پشتکار کمی دارند. در این قصه‌ی شب، داستان خرسی را می‌شنویم که با یک بار شکست در هر کاری، آن را رها می‌کند، اما با پیدا کردن یک آینه‌ی سحرآمیز، پی به رازهایی می‌برد که تصمیم می‌گیرد در هر کاری، تمام تلاش خود را به‌کار گیرد؛ بی‌آنکه به دنبال برنده شدن یا تشویق شدن از طرف دیگران باشد.  ‌‌

نهمین قصهی کودکانه برای خواب شب: جزیرهی برعکسیها

قصه‌ی شب «جزیره‌ی برعکسی‌ها» ماجرای دختربچه‌ای به نام آدیشه است که به‌خاطر برعکس عمل کردن به درخواست‌های والدینش، وارد جزیره‌ای اسرارآمیز می‌شود که در این جزیره همه چیز برعکس است. هرچند که در بعضی از قسمت‌های این قصه‌ی صوتی از چاشنی طنز استفاده شده، اما می‌تواند به عنوان یک قصه‌ی کودکانه برای خواب شب استفاده شود و خواب لذت‌بخشی را برای کودک رقم بزند.

دهمین قصهی صوتی شبانه: تندر در اتاق

قصه‌ی شب «تندر در اتاق» به موضوع نظم در اتاق شخصی می‌پردازد و به کودک کمک می‌کند تا اهمیت نظم را دریابد. در این قصه‌ی شبانه، اسباب‌بازی‌ها دست به دست یکدیگر می‌دهند تا به پسربچه‌ی بی‌نظم قصه بفهمانند جان‌شان در خطر است و نیاز به نظم و ترتیب دارند. این قصه‌ی کودکانه برای خواب شب مناسب است و می‌تواند آموزش غیرمستقیم و اثربخشی در رابطه نظم و ترتیب داشته باشد.

یازدهمین قصهی شب: ماشینلباسنشویی

قصه‌ی شب «ماشین‌لباسنشویی» به موضوع مهم مسئولیت‌پذیری در کودکان می‌پردازد. جذابیت این قصه‌ی شبانه در جان‌بخشی به اشیایی است که کودکان هر روز در منزل خود با آن‌ها سر و کار دارند  و بسیار برایشان جذاب است که ببینند اگر یکی از آن‌ها مسئولیتش را به درستی انجام ندهد، چه اتفاقی خواهد افتاد. گوش دادن به این قصه‌‌ی صوتی شبانه می‌تواند لحظات زیبایی را قبل از خواب برای کودکان رقم بزند و حتی موضوعی برای یک گفتگوی شبانه‌ی کوچک، فراهم کند.

دوازدهمین قصهی کودکانه برای خواب شب: شاخولک

یکی از چالش‌های مهمی که بسیاری از  والدین با فرزندان دارند، این است که کودکان به جای خوابیدن در اتاق خود، به اتاق والدینشان می‌روند تا کنار آن‌ها بخوابند. این کار باعث می‌شود که هم کودکان و هم والدین‌شان از خواب راحت شبانه محروم شوند.  قصه‌ی شب «شاخولک» به روشی خلاقانه به این موضوع می‌پردازد و کمک می‌کند تا ترس‌های شبانه‌ی کودکان کم‌رنگ گردد. این قصه یکی از مناسب‌ترین قصه‌های کودکانه برای خواب شب به حساب می‌آید.

سیزدهمین قصهی شبانه: مخلوطکن احساسات

قصه‌ی شب «مخلوط‌کن احساسات» درباره‌ی تفکیک احساسات مختلف از یکدیگر است. در واقع، بسیاری از کودکان در موقعیت‌های بحرانی و پیچیده، چندین احساس را با هم قاتی می‌کنند و این قاتی شدن احساسات باعث می‌شود که کودک تعادل احساسی خود را از دست داده و رفتاری پرخاشگرانه از خود نشان دهد. این قصه‌ی کودکانه برای خواب شب مناسب است و می‌تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد کودک در تفکیک احساساتش داشته باشد.

چهاردهمین قصهی شب: راز بچهسوسکای شجاع

قصه‌ی شب «راز بچه‌سوسسکای شجاع» به مسئله‌ی مهم رازداری در کودکان می‌پردازد. کودکان در بسیاری از موارد نمی‌توانند تشخیص بدهند که چه رازی را می‌توانند با والدین خود در میان بگذارند و چه رازی را نمی‌توانند. این قصه‌ی صوتی شبانه، به طور غیرمستقیم، هم به فرزندان و هم به والدین نشان می‌دهد که در این مواقع چگونه باید عمل کنند تا کمترین خطر و آسیب را داشته باشد. این قصه‌ی کودکانه برای خواب شب مناسب است و به تمامی والدین توصیه می‌شود که آن را برای کودکانشان پخش کنند.

 

لطفاً بعد از گوش دادن فرزندان‌تان به هر یک از این قصه‌های شبانه، نظر خود و آ‌نها را در رابطه با قصه، در قسمت دیدگاه‌ها ثبت بفرمایید. این کار در افزایش کیفیت قصه‌ها نقش بسیار مهمی خواهد داشت.

ثبت نام

نام*

شماره موبایل*

کد تایید*

کد تایید ارسال شده به موبایل خود را وارد کنید

بازیابی کلمه عبور

شماره موبایل خود را وارد کنید*

بازیابی کلمه عبوربرگشت
بازیابی کلمه عبوربرگشت

کلمه عبور جدید*

تایید کلمه عبور جدید*

بازیابی کلمه عبور

کلمه عبور شما با موفقیت تغییر یافت