رویاهای شگفت‌انگیز دانا و درنا قسمت اول - جاها عوض می‌شود

رویاهای شگفت‌انگیز دانا و درنا قسمت اول – جاها عوض می‌شود

قصه صوتی

توضیحات

مجموعه‌ قصه‌های صوتی «رویاهای شگفت‌انگیز دانا و درنا» در شش قسمت نوشته شده و علاوه بر اینکه به روابط خواهر و برادری می‌پردازد، در هر قسمت به یک موضوع مهم که دغدغه‌ی بسیاری از والدین و فرزندان‌شان است، اشاره می‌کند. این قصه‌های صوتی شبانه، شخصیت‌های ثابتی به نام دانا و درنا دارند که خواهر و برادر هستند و از قسمت اول تا ششم، با هم رشد می‌کنند و چالش‌هایی را پشت سر می‌گذراند.

در این مجموعه قصه‌های صوتی شبانه، بر روی شش موضوع مهم کار شده است:

  1. درک دیگری (دیدن از دریچه‌ی چشم دیگری)
  2. صبر داشتن
  3. حفظ حریم خود و دیگران
  4. مهارت حل‌مسئله (یافتن راهبرد بهینه)
  5. مواجهه با نتیجه‌ی طبیعی هر کار
  6. طبیعت‌دوستی

این شش موضوع جزو چالش‌های مهم و اساسی در پرورش کودکان است. دشواری پرداختن به آن‌ها به این علت است که همگی جز مفاهیم انتزاعی هستند و درک کودکان از مفاهیم انتزاعی بسیار محدود است. اگر بخواهیم چنین موضوعاتی را برای کودکان شفاف کنیم، لازم است قبل از هر چیز، آن‌ها را از حالت انتزاعی خارج کرده و به آن‌ها عینیت ببخشیم. کاری که با گوش دادن به این قصههای صوتی شبانه، درمی‌یابیم که نویسنده‌، با بهره‌گیری از دانش روانشناسی، به خوبی از پس آن برآمده است.

قسمت اول: جاها عوض

قسمت اول این مجموعه قصههای صوتی شبانه ، در رابطه با «دیدن از دریچه‌ی چشم دیگری» است. معرفی «دیگری» به کودکان زمینه‌ساز پیدایش صلح و دوستی در قلب نسل آینده است. انسانی که می‌تواند دنیا را از دیدگاه فردی دیگر ببیند، همدلی در او افزایش یافته و احساس خشمش نسبت به دیگری، با سرعت بیشتری فروکش می‌کند.

یکی از بزرگ‌ترین دلایل ایجاد دعواهای خواهر و برادری همین عدم درک از احساس و نیاز «دیگری» است. اگر کودکان از سنین پایین بتوانند خود را جای دیگران بگذارند و به این فکر کنند که چرا دیگران رفتاری متفاوت از آن‌ها دارند و احساس و نیازشان چیست، روابط خواهر و برادری و به طور کلی، روابط دوستی میان آن‌ها بهبود میابد.

در این قسمت از مجموعه قصه‌های صوتی شبانه، «خود را جای دیگران گذاشتن» برای کودکان عینی‌سازی شده و جای خواهر و برادر قصه‌ی ما واقعاً با هم عوض می‌شود و بعد از درک شرایط دیگری، روابط خواهر و برادری بهبود میابد. گوش دادن به این قصهی صوتی شبانه برای کودکانی که به تازگی دارای خواهر یا برادر شده‌اند، بسیار توصیه می‌شود.

 

قصه های مرتبط

دیدگاه ها و نظرات

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “رویاهای شگفت‌انگیز دانا و درنا قسمت اول – جاها عوض می‌شود”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت نام

نام*

شماره موبایل*

کد تایید*

کد تایید ارسال شده به موبایل خود را وارد کنید

بازیابی کلمه عبور

شماره موبایل خود را وارد کنید*

بازیابی کلمه عبوربرگشت
بازیابی کلمه عبوربرگشت

کلمه عبور جدید*

تایید کلمه عبور جدید*

بازیابی کلمه عبور

کلمه عبور شما با موفقیت تغییر یافت