ایدهی برگزاری جلسات کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان در طی دورههایی که در سال گذشته برای آنها برگزار کردم، شکل گرفت. همیشه اولین توصیهای که در دورههای داستاننویسی یا انشانویسی به کودکان و نوجوانان میکردم، افزایش میزان مطالعه بود. در واقع، هرچقدر مطالعهی کودکان و نوجوانان بیشتر باشد، مهارت آنها در خلق انواع نوشته بیشتر خواهد شد. اما گاهی بچهها برای اینکه در زمینهی مطالعه، ثابتقدم باشند و جدیتر عمل کنند، لازم است از محیط پیرامونشان انگیزههایی نشاطبخش و لذتآفرین دریافت کنند.
این درست همان کاری است که من تلاش کردم در کارگاههای کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان انجام دهم. از مهمترین ویژگیهای این جلسات کتابخوانی، تعاملی بودن و رایگان بودن آنهاست. وقتی کودکان و نوجوانان خودشان در تحقق امری دخیل میشوند و همکاری میکنند، تمایل و انگیزهشان به سمت آن بیشتر میشود. از طرف دیگر، عدم نیاز به ثبتنام یا پرداخت پول، هرگونه مانع را از سر راه خانوادهها برمیدارد و مسیر را برای همکاری خانواده هموار میسازد. درنتیجه، روز به روز بر تعداد کودکانی که درمسیر روشن کتابخوانی قدم میگذارند، بیشتر میشود.
من از این جلسات کتابخوانی برای تحقق پنج هدف استفاده کردم که در ادامه به توضیح هر یک خواهم پرداخت.
اولین هدف کارگاههای کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان: ترویج کتابخوانی
این روزها با توجه به گسترش روزافزون شبکههای اجتماعی، توجه کودکان و نوجوانان به سمت اطلاعات بدون منبعی کشیده شده که در فضای مجازی منتشر میشود. دنیای نشر و کتاب هم متاسفانه دیگر مانند گذشته قابل اطمینان نیست. در حال حاضر، هر کسی با هر سطح سوادی میتواند با هزینهی خودش کتابی را چاپ کرده و روانهی بازار کند. در نتیجه، حتی بسیاری از کودکان و نوجوانانی که با شوق به سمت بازار کتاب میروند، با کتابهایی بیارزش روبهرو شده و ناامیدانه به سمت گوشی و موبایل بازمیگردند.
در چنین شرایطی، کار مروجان کتاب خیلی سختتر از گذشته شده است. من به عنوان کسی که همیشه دغدغهی بالا بردن فرهنگ کودکان و نوجوانان را داشتم، باید کاری میکردم تا از طریق تلفیق کتابخوانی و فضای مجازی، کودکان را به سوی کتاب بکشانم و کتابهای ارزشمند و مورد تایید شورای کتاب کودک را به آنها بشناسانم. این اولین هدفی بود که با برگزاری آنلاین جلسات کتابخوانی تعاملی برای کودکان و نوجوانان محقق شد.
دومین هدف جلسات کتابخوانی کودک و نوجوان: تقویت زبان فارسی
شاید باور این مطلب برای بعضی از شما عزیزان سخت باشد؛ اما من در طی برگزاری دورههای نویسندگی خلاق برای کودکان و نوجوانان متوجه شدم که تسلط بسیاری از کودکان ایرانی بر زبان انگلیسی بیشتر از زبان مادری خودشان است. اغلب این بچهها با متدی که حدود ده الی دوازده سال پیش رواج پیدا کرد بزرگ شدند و دوران طلایی یادگیری زبان مادری را در مقابل تلویزیون نشسته و کارتونهای زبان اصلی تماشا کردهاند. البته در این متدها تاکید بر این بود که خانوادهها نقش کلیدی خود را در صحبت به زبان مادری و خواندن کتابهای داستان فارسی زبان از یاد نبرند، اما متاسفانه این امر محقق نشده و بسیاری از کودکان و نوجوانان از زبان مادری خود بیبهره ماندهاند و دایرهی لغات فارسی بسیار محدودی دارند.
کاری که من در طی برگزاری کارگاههای کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان انجام میدهم این است که حساسیت آنها را نسبت به واژگان بهکار رفته در کتابها بالا میبرم و با آنها قرار گذاشتهام که هر یک دفتری مخصوص برای این جلسات درنظر بگیرند و هر کلمهی جدیدی را که از کتاب پیدا میکنیم و معنی آن را با هم میآموزیم، در آن بنویسند و بعدها در انشاها یا مکالمات روزمرهشان از آنها استفاده کنند.
یکی از مهمترین و لذتبخشترین تعاملاتی که من در جلسات کتابخوانی با کودکان و نوجوانان دارم، این است که از آنها میخواهم در کامنتها با کلمات جدید جمله بسارند و بعد سعی میکنم با وجود تعدد کامنتها، همهی آن جملات را به همراه نام نویسندهی آن در کلاس بخوانم. با اینکار بچهها بهشدت به ذوق میآیند و روز به روز بر مشارکت آنها در کارگاههای کتابخوانی افزوده میشود.
گسترش دایرهی لغات فارسی و تقویت جملهسازی با این کلمات دومین هدف بسیار مهم من از برگزاری جلسات کتابخوانی برای کودکان و نوجوان است.
سومین هدف کارگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان: تقویت تفکر نقادانه
یکی از بهترین استفادههایی که میتوان از کتاب کرد، بهانهکردن موضوع کتاب برای باز کردن سر صحبت دربارهی مسائل مختلف با کودکان و نوجوانان است. کارگاههای کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان به دغدغهیابی و دغدغهسازی دربارهی مسائل کلیدی زندگی کمک بسیار زیادی میکند. من با توجه به کتابی که برای هر جلسه انتخاب میکنم، تصمیم میگیرم که در آن جلسه در لابهلای خوشیهای حاصل از کتابخوانی، سر چه موضوعی با آنها صحبت کنم و در چه موردی با آنها به تعامل و تبادلنظر بپردازم.
بسیاری از مواقع، والدین پس از جلسات کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان به من پیام میدهند که ما قبلاً این کتاب را خوانده بودیم، اما اصلاً به اندازهای که بچهها در این جلسه از کتاب تاثیر گرفتند، برایشان تاثیرگذار نبوده. به همین دلیل است که من همیشه میگویم، کتابی که خوانده میشود، پنجاه درصد در جلسات کتابخوانی کودکان و نوجوانان حائز اهمیت است، پنجاه درصد بعدی به گفتگوهای جانبی پیرامون جنبههای متفاوت موضوع کتاب تعلق میگیرد.
این تغییر نگاه از دیدگاههای متفاوت و این گفتگوها و تبادلنظرها، تفکر نقادانه را بهصورت غیرمستقیم به کودکان میآموزد. آنها ناخودآگاه یاد میگیرند که هر چیزی را که در کتاب میخوانند یا از شخصی میشنوند، به دقت تحلیل کنند و به جنبههای متفاوت آن فکر کنند و در نهایت خودشان به عقیدهای شخصی در مورد آن برسند.
چهارمین هدف جلسات کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان: تقویت تخیل و خلاقیت
یکی از شیرینترین بازیهایی که در کارگاههای کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان انجام میدهم، خواندن بخشی از کتاب و واگذار کردن ادامهی آن به بچههاست. آنها با تخیل فوقالعادهی خودشان، پایانهای متفاوت و جذابی برای داستانها میسازند و با دسترسی صوتی که به آنها میدهم، از خیالپردازیهای خود در کلاس صحبت میکنند. در مقالهای با عنوان قصهگویی، راهبردی بینظیر برای پرورش تخیل در کودکان دربارهی فواید تخیل و خیالپردازی در پرورش هوش و خلاقیت آنها به طور مفصل نوشتهام.
پنجمین هدف کارگاههای کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان: یادگیری اصول و فنون داستاننویسی
اگر صفحهی دربارهی من سایت را مطالعه کرده باشید، میدانید که من مدرس داستاننویسی، انشانویسی و نویسندگی خلاق به کودکان و نوجوانان هستم و دورههای متفاوتی را بهصورت حضوری و آنلاین در این زمینه برگزار کردهام. یکی دیگر از اهداف من از برگزاری جلسات آنلاین کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان این است که بچهها را با اصولی که نویسنده در نوشتن داستان استفاده کرده، به داستاننویسی علاقمند کنم و این اصول را به آنها بیاموزم.
تجربه به من نشان داده که یکی از راههای علاقمندسازی بچهها به فراگیری مهارت نوشتن، همین داستاننویسی است. ذهن خلاق بچهها سرشار از ایدههای ناب و خلاقانه برای داستاننویسی است و گاهی با یک تلنگر و یادگیری اصول اولیهی داستاننویسی، به نویسندههای بااستعدادی تبدیل میشوند و همین میتواند مسیر زندگی آنها را تغییر دهد.
توجه داشته باشید که مهارت نوشتن نه فقط برای داستاننویسی، بلکه در تمام عمر میتواند یک مهارت کلیدی و حتی درآمدزا برای آنها باشد؛ حتی اگر بعدها تصمیم بگیرند داستاننویسی را کنار گذاشته و در حوزهی تخصصی خود دست به قلم شوند و به تولیدمحتوای متنی بپردازند.
تنها سرمایهگذاری شما برای استمرار جلسات کتابخوانی کودکان : تبلیغ و اطلاعرسانی
جلسات تعاملی کتابخوانی ویژهی کودکان و نوجوانان هفتسال به بالا، از پایان تعطیلات نوروزی، روزهای یکشنبه و چهارشنبهی هر هفته راس ساعت ۱۹، در بستر اسکایروم، به صورت آنلاین برگزار میگردد. برگزاری آنلاین این جلسات، بهخصوص در روزهای یکشنبه که روز تعطیلی مدارس در کشورهای اروپایی است، این امکان را برای کودکان فارسیزبان ساکن در سایر کشورها فراهم آورده تا در این جلسات همراه ما باشند و زبان مادری خود را تقویت کنند.
شرکت در این جلسات بدون هیچگونه ثبتنام و هزینهای، برای همهی بچهها آزاد است. تنها سرمایهگذاری شما برای تداوم و استمرار این جلسات، معرفی سایت و کانال تلگرامی نسیمقصهها به سایر والدین و دعوت از کودکان فارسیزبان سراسر دنیا به این کارگاه کتابخوانی است. به امید ساختن دنیایی قشنگتر برای تکتک کودکان و نوجوانان.
18 دیدگاه برای جلسات کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان
نیکی.ا –
سلام و ارادت
جلسات کتابخوانی با بچه ها عالیه
ممنون از وقتی که میذارید
لطفا قصه های گیجماهی هم ادامه بدید
ممنونم 🌹
نسیم قصهها –
سلام بر شما😍 یک دنیا سپاس از لطف و مهربانی شما😍
قصههای جدید در راه است…
ماهانا مهرپویا –
سلام و خسته نباشید.
دختر من تا الان پنج جلسه سر کلاس های شما بوده و همیشه لذت برده. کلی هم کلمه یاد گرفته. ممنونم برای زحماتی که می کشید.
نسیم قصهها –
سلام به روی ماه شما و ممنون از محبت و دلگرمی شما💓
آزاده –
امروز پسر شش ساله م برای اولین بار تجربه شرکت در جلسات کتابخوانی رو داشت و از لحن مهربان خانم فرخنده و مشارکت دادن بچه ها در کتابخوانی خیلی لذت برد. کوله پشتی کلمات هم خیلی ایده جالبی بود تصمیم گرفتم یه دفترچه برای یادداشت کلمات جدید براش بگیرم 🍀
نسیم قصهها –
سلام به روی ماهتون و یک دنیا ممنونم از لطف و محبتتون🥰
فاطمه دوامی –
سلام بر دوست عزیز و مهربونم خانم فرخنده
ما تو تتتتتتتمام مدت کتابخوانی نهایت تلاشمون رو کردیم که همه ی جلسات رو شرکت کنیم . انقققققدر جذابه این جلسات که به معنای واقعی کلمه ما روزشماری میکنیم . حتی تعطیلات نوزوز با این که سفر بودیم و مهمونی وسط مهمونی همه بچه ها رو جمع کردم و قصه ی جذاب شنیدیم همه از کوچیک و بزرگ لذت بردن . مهمترین ویژگی این کلاس آموزشهایی هست که بچه ها از کتابها به واسطه تحلیل و تسط درست خانم فرخنده دریافت میکنن چیزی که تو مدرسه یاد داده نمیشه
این مهه و لذت بخش واقعا مرسی
نسیم قصهها –
چی قشنگتر از دریافت این همه انرژی مثبت و عشق از طرف شما عزیزانم🥰💓 یک دنیا سپاس از لطف و توجه شما💓
معصومه احمدی –
سلام دختر ۸ ساله من برای اولین بار در کلاس شرکت کرد بسیار خوشحال بود که در این کلاس شرکت کرده و بسیار راغب بود برای مشارکت در کلاس تعامل شما با بچه ها عالیه و براشون انگیزه ایجاد میکنه من به شخصه از تمامی زحماتتون تشکر میکنم و امیدوارم مستمر باشه
عیسی –
سلام بر شما سرکار خانم فرخنده عزیز
خیلی ممنونم از بابت برگزاری جلسات کتاب خوانی، انقدر عالی بوده که دیگه نیاز نیست ما یادآوری جلسه های کتاب خوانی برای امیرمحمد داشته باشیم خودش در برنامه های خود نوشته و روی دیوار چسبانده است.
حتی در رفتن به مسافرت هم اولین چیزی که بررسی میکنه اینکه به ساعت جلسه کتابخوانی نخوره، یا اینکه موقعیتی باشد که بتونه شرکت بکند.
سپاس بابات تمام زحماتی که میکشید و امیدوارم که بهترین اتفاق ها برای شما بیافتد.
نسیم قصهها –
سلام بر شما. کامنت انرژیبخش و پرمهر شما انگیزهی من رو برای ادامهی جلسات دوچندان کرد. یک دنیا سپاس🌸
گیابندابراهیم زاده –
سلام خانم فرخنده عزیز و مهربون. من دوست دارم یک دنیا و حتی بیشتر از این از شما بابت جلسههای کتابخوانی برای بچهها تشکر کنم. اینکه بینِ این همه کار و دغدغههای شخصی، وقت باارزش خودتون رو برای کمک به رشد و توسعهی بچهها و همچنین ترویج مطالعه بین کودکان میگذارید، خیلی خیلی قدم موثر و ارزشمندی است. دخترای من خیلی این جلسات رو دوست دارن و روزایی که هم من و هم خودشون یادشون میره، کلی ناراحت میشن. تو این جلسهها خیلی چیزا یاد میگیرن. وقتی دخترم پای این جلسهها میشینه، خودکار و دفتر کنارش دستش میذاره، چون میدونه که قراره چیزایی رو یاد بگیره که جای دیگه یاد نگرفته و حتما به کارش میآد. کاش همه مثل شما دست در دست هم برای زیباتر کردن دنیای بچهها میکوشیدند و به جای اینکه گوشی و تبلت برای بازیهای رایانهای دست بچهها بدهند، اونا رو وارد جلسات کتابخوانی میکردن و یا قصههای صوتی میگذاشتن تا گوش بدهند.
نسیم قصهها –
یک دنیا سپاس از مهر و محبت شما و دخترهای گل و نازنینیمون😍😍
کاملیا –
خیلی ممنون از انرژی خالصانه و زیادی که برای این بچه ها میگذارید من واقعا تحسینتون میکنم. چقدر موشکافانه تصاویر و متن و کلمات رو با بچه ها بررسی میکنید واقعا کمک بزرگی بهشون میکنید. قدردان شما هستیم بسیار زیاد راهتون سبز و خیر و برکت همراه زندگیتون❤️
نسیم قصهها –
سلامت باشید یک دنیا سپاس از مهر و محبت و توجه شما💓💓💓
مریم حسینی –
درود بر همه عزیزان
خانم فرخنده نازنین! بسیار سپاسگزارم بابت برگزاری این جلسات. میدونم که چقدر در انتخاب و ادیت کاراتون وسواس به خرج میدین و این بسیار باارزشه. علاوه بر اون، ترویج فرهنگ کتابخوانی باید از سنین پایین انجام بشه و شما بخشی از این مسئولیت باارزش رو به عهده گرفتین. به نوبه خودم تشکر میکنم از زحمات شما
فهیمه –
ممنونم از وقتی که میگذارید 💚جلسات کتابخوانی فوقالعاده هستن و بچهها عاشقشون😍😍
هیوا –
سلامخدا قوت
ممنون از تیم حرفه ایی نسیم قصه ها
بی شک تلاش و برنامه ریزی مسئولانه و دقیق شما ،دریچه ایی است نورانی به سوی ارتقا فرهنگ کتاب و کتابخوانی. مطمنم این گروه مسیر ساز و جریان آفرین خواهد بود در زمینه ا بیات کودک و فرهنگ کتاب و کتابخوانی. خدا قوت
نیلا فتحی –
درود و مهر بی پایان به خانم نسیم فرخنده عزیز.
جلسات کتابخوانی شما برای کودکان بدون هیچ اغراقی یکی از بی نظیر ترین و بهترین قدم های فرهیختگی و بالیدن دنیای کودکانه است.
مخصوصا که خط به خط قصه ها با توضیحات و شفاف سازی شما انجام میشه.
لغات نامأنوس رو برای کودکان توضیح میدین و صبوری و سعه صدر تون توی جلسات کتابخوانی قابل تقدیره.
فاطمهنراقی –
سلام به خانم فرخندهی گرامی.
جلسات کتابخوانی برای کودکان بسیار محیط جذاب و شادی ایجاد کرده. و یکی از نکات مثبت این جلسات، مشارکت کودکان در کتابخوانی هستش. بچهها با اشتیاق از هم سبقت میگیرند برای پاسخگویی و گفتن نظراتشون. حس و حال خوب بچهها در این جلسات به خوبی نشون داده میشه
زهرادادآفرید –
ازتون ممنونم به خاطر این جلسات پربار، و از همه مهمتر انتخاب کتابهاتون که یکاز یک بهترن. توی این انبوه کتاب و اطلاعات بهترینها رو برای بچهها کنار میگذارید و میخونید. 🌺🌺🌺🌺❤️
فاطمه لطیفی –
سلام.پسر من هم توی این جلسات کتابخوانی شرکت میکنه و خیلی دوست داره. نسیم جان خیلی باحوصله برای بچهها کتاب میخونه و به حرف تکتک بچهها گوش میده. هم خودم و هم بچه هام خیلی راضی هستیم. من دنبال یک جایی بودم که زبان فارسی و دایره واژگان بچه هام گسترش پیدا کنه و این جلسات کتابخوانی رایگان واقعاً مناسب هستن.
با تشکر فراوان از نسیم جان
شرافت حسینی –
معمولاً اولین چیزی که بعد از شنیدن «کلاس رایگان» به ذهن میرسه کلاسی بیکیفیت صرفاً برای رفع تکلیفه. معمولاً مدرسها توی کارگاهها و کلاسهای رایگانشون بخشی از کار و مهارتشون رو ارائه میدن و بقیه رو میذارن برای کلاسای خصوصیشون، اما من توی این کلاسها نهتنها کمفروشی ندیدم که چیزی فراتر از بسیاری از کلاسهای خصوصی دیدم و این به من ثابت کرد که نسیم عزیز به معنای واقعی عاشق بچههاست و دغدغهی توسعهی رشد و مهارتهای کودکان دغدغهی اصلی اونه.
شاید فکر کنین این کلاسها مختص بچههاست. باید بگم که این دیدگاه کاملاً اشتباهه. منِ بزرگسال که هم معلمم و هم عمه و خاله، از این کلاسها استفادهی زیادی بردهم. مخصوصاً تو زمینهی کتابخوانی برای کودکان؛ اینکه چطور برای بچهها کتاب بخونم که حوصلهشون سر نره و همزمان غیرمستقیم حواس پنجگانهشون رو درگیر موضوعات کتاب بکنم و همینطور روی تخیل و تفکر انتقادیشون تأثیر بذارم. برای همین اگر به هر شکلی با بچهها در ارتباط هستین، خودتون رو از این کارگاههای آموزشی فوقالعادهی رایگان محروم نکنین. قول میدم بهتون خوش خواهد گذشت.
به خیلیها این کلاسها رو معرفی کردهم و با افتخار باز هم این کار رو خواهم کرد و خودم هم تمام تلاشم رو میکنم که حتماً توی کلاسها حضور داشته باشم.
نسیم قصهها –
دنیا دنیا سپاس از لطف و محبت بیکران شما شرافت عزیزم🥰🌸💓
عاطفه سهرابی –
درود و مهر به شما
یک دنیا سپاس برای این برنامه ی بسیار مفید، لذتبخش که برای کودکان ما که در این دوران حساس قراردارند فراهم کردید. انتخاب قصهها ، نحوهی خوانش از همه مهمتر ارتباط صمیمی شما با کودکان ما بسیار ناب و بینظیر هست. خدا قوت و نفستان مانا.
صبا صباغها –
سلام
من واقعا این وبیدار ها را دوست دارم و همیشه خیلی خوش میگذرد. در وبینار ها چیز های جدیدی یاد می گیرم و از شنیدن کتاب بسیار لذت می برم.
سپاس فراوان 🎉✨️❤️❤️❤️
نسیم قصهها –
سلام صبای عزیز و مهربانم🥰 دختر بااستعداد و خلاق و سختکوش من😍 ممنونم از حضور پر مهرت در این وبینارها🌹 دیدن اسم قشنگت توی وبینار بسیار برام دلگرمکنندهاس😍